Nieuws

eHealth op de werkvloer: 24/7 terecht in het online gezondheidscentrum

In de serie eHealth op de werkvloer spreekt SmartHealth met zorgprofessionals die dagelijks te maken hebben met eHealth toepassingen. Veel van die technologische innovaties betekenen op papier efficiënter werken, kwaliteitsverbetering of kostenverlaging. Maar in de praktijk zijn er vaak genoeg obstakels te overwinnen. Een kwestie van tussen droom en daad? Deze week: Gré Conradi, directeur van Stichting Gezondheidscentra Maarssenbroek, een online zorgdienst en eerstelijnszorg onder één dak.

Bron: Smarthealth.nl

 “De implementatie van eHealth binnen de Stichting GezondheidsCentra Maarssenbroek is een heel geleidelijk proces geweest. Het begon met de ontwikkeling van onze visie over ICT en zorg in 2009, waar eHealth het aandachtspunt was. We stelden toen dat het belangrijk is om zowel face-to-face contact met mensen te houden, maar dat we binnen onze centra ook de mogelijkheid tot digitaal contact moeten bieden. De eerste pilot was binnen verloskunde, waarbij we een gynaecoloog vanuit het UMCU mee lieten kijken bij een 20 weken echo. Dat was technisch vrij omslachtig – er moest via een beveiligde omgeving ingebeld worden – , het werkte niet prettig en het nam veel tijd in beslag. Daarna deden we een teleconsulting project met ouderen in samenwerking met de huisarts en de fysiotherapie, waarbij er op afstand oefeningen gedaan konden worden en er digitaal contact onderhouden werd. Dat verliep al een stuk beter. Ons laatste project is ons patiënten portaal, Mijn GCM.”

‘Welkom bij de online zorgdiensten van Gezondheidscentra Maarssenbroek. Hiermee kunt u 24-uur per dag online terecht bij uw gezondheidscentrum’, prijkt er op de website van de Stichting GezondheidsCentra Maarssenbroek. Lees meer...

[ Print pagina ]

[ Terug ]